topp logo
Email
     Start  |  Meriter  |  Rally  |  SB Project  |   Kontakt  
gula bollar

BOSCH


Stefan Bergins karriär inom Robert Bosch AB

Sin tekniska kompetens och ekonomiska talang har Stefan utvecklat inom Robert Bosch AB, där han också har skaffat sig gedigen erfarenhet av personalledning.


1968 var marknaden översvämmad av ingenjörer. För att få in en fot i fordonsbranschen tog Stefan jobb som butikssäljare i Bosch butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Två år senare började han på katalogavdelningen och fick snart totalansvaret för bl.a. tändstiftskatalogen. Ett exempel på Stefans humor är när han uppfann marinmotorn "Öla". Läs!
Katalogjobbet utvecklades till större ansvar för många produkter dvs. produkternas tekniska och kommersiella marknadsföring, utformande av säljunderlag, kataloger m.m.
1976 blev Stefan produktchef med ansvar för hela marknadsföringen av en betydande del av sortimentet, bl.a. tändstift och filter samt reservdelar för bensininsprutning och diesel. Stefan rapporterade till affärsområdeschefen.

1982 tog Stefan ett viktigt steg i karriären genom att bli utnämnd till servicechef för Bosch Bilprodukter. Han fick då också ledningsansvar för ca 10 medarbetare - servicetekniker, utbildare med flera som alla var äldre än Stefan. Det var en mycket rolig, stimulerande och framgångsrik tid.

1988 utnämndes Stefan till marknadschef med affärsområdesansvar för Bosch Bilprodukter i Sverige. Omsättningen var drygt 200 miljoner SEK. Han hade ledningsansvar för ca 35 medarbetare - säljare, marknadsförare, servicetekniker och administratörer och rapporterade till VD.
Slutligen 1991 blev Stefan ansvarig för de svenska fordonstillverkarnas försäljning av Bosch reservdelar över hela världen. Omsättning ca 60 miljoner DEM direkt från Bosch i Tyskland. Stefan slutade på Bosch 1992.


Prestationer
 
Som produktchef för bl.a. Bosch tändstift gjorde Stefan flera mycket omtyckta tändstiftskataloger som karaktäriserades av heltäckande men lättläst information, samt att det var lätt att hitta rätt tändstift till respektive fordon. Han gjorde också många lyckade försäljningskampanjer.
Under tiden som servicechef intensifierade Stefan kraftigt serviceavdelningens verksamhet. Han byggde ut serviceskolans kvalitet och kapacitet samt marknadsförde framgångsrikt serviceavdelningens tjänster mot kunderna, Boschserviceorganisationen med flera.

Han genomförde också flera lyckade kampanjer med bl.a. direktreklam till bilägare, vilka resulterade i fler kunder till Boschserviceverkstäderna.


Betyg


Montera Själv Boken

Motortekniska Klubben

Uttrans Vägförening

Marinmotorn Öla

IFL


    |    |    |    |   

Copyright © Stefan Bergin, 2005